Skip Navigation Links
נושאים נוספים
Expand <div class='abc' width='100%' height='100%' style='padding-left: 3px;padding-right: 3px;'>נושאים נוספים</div>
רסטורציה
הדפסת מעטפות
בית דפוס בתל אביב
מוצרי דפוס
שירותי דפוס
דפוס קבלות
דפוס – מהמצאתו ועד בית דפוס בתל אביב - המילה ששינתה את העולם
 
 
01_isl_cardA.jpgתהליך צבירת הידע האנושי הוא מעגל די קבוע של צבירת ידע, הטמעה שלו וקפיצה טכנולוגית. הקפיצה הטכנולוגית יוצרת ידע חדש, הידע הזה מוטמע ומשמש בעצמו בסיס לזינוק טכנולוגי עתידי, וחוזר חלילה. המצאת הדפוס הייתה קפיצה נחשונית, פריצת דרך שהביאה את האנושות כולה לדרך חדשה.
עד להמצאת הדפוס ולהטמעה שלו לתוך מרקם החיים הייתה ספרות כתובה עניין נדיר. האוריינות הייתה נדירה מאד באירופה של ימי הביניים, וגם באימפריה הערבית המוסלמית שהשתלטה במהלך המאה השביעית על כמחצית מהעולם המוכר עד אז, המצב היה דומה למדי, אם כי התקיימה שם שכבה רחבה יותר של משכילים, בעיקר גברים.
כיון שכמות האנשים שנחשפו למילה הכתובה ויחד איתה לשינויים ולחידושים טכנולוגיים הייתה קטנה, היה הפוטנציאל להתקדמות קטן יחסית. כיון שספרים נכתבו בכתב יד על ידי אנשים המתמחים בכך, ספר כתוב היה עניין נדיר ורק בעלי הון יכלו להרשות לעצמם ספר.

דפוס והשכלה להמונים

המצאת הדפוס בגלגולו המודרני על ידי יוהאן גוטנברג בגרמניה הציתה תהליכים שהאיצו באופן הדרגתי את הקדמה הטכנולוגית. כיון שיותר אנשים נחשפו למילה הכתובה, נוצרה שכבה רחבה יותר של אנשים בעלי פוטנציאל. במדינות רבות היה שיעור האוריינות כבר במאה השבע עשרה מעל חמישים אחוזים. כך בניו אינגלנד, וכך בשבדיה שבמאה הבאה אחריה הגיע שיעור האוריינות בה לכדי שבעים אחוזים ויותר.
כיון שמספר יודעי קרוא וכתוב גדל, יותר ויותר אנשים ניסו את כוחם בקידום של טכנולוגיות שנחשפו אליהן. לעיתים מזומנות קרה ששני אנשים בשני מקומות שונים עבדו על אותה ההמצאה, ואיש לא ידע על רעהו. כל פטנט חדש שהומצא הוטמע מייד ובתוך זמן קצר היה מי שניסה לפתח אותו הלאה. הרכבת של הקידמה הטכנולוגית יצאה לדרכה עם המצאת הדפוס, צברה תאוצה וכיום היא דוהרת קדימה במלוא הקיטור (או החשמל...).

בתי דפוס ומוצרי דפוס איכותיים

השיפורים הטכנולוגיים השפיעו גם על בתי הדפוס עצמם, והטכנולוגיה השתפרה במהירות במהלך העשורים האחרונים. נכון להיום ניתן להשיג מוצרי דפוס ברמות גבוהות מאלה שניתן היה לחלום עליהם אך לפני שלושה עשורים. והדבר החשוב יותר – הטכנולוגיה המודרנית הביאה להוזלה ניכרת במחיריהם של מוצרי דפוס שונים. בית דפוס בתל אביב יכול להציע כרטיסי ביקור, דפים עם הלוגו העסקי של חברות , חשבוניות, קבלות ותעודות משלוח ממותגות במחירים שווים לכל נפש. כך יכולים גם בעלי עסקים קטנים ליהנות ממוצרים יוקרתיים במחירים סבירים. הדבר הטוב ביותר הוא, שאין צורך להשקיע סכום ראשוני גבוה וניתן לקבל גם כמות קטנה של הדפסות במחירים טובים.